Coronacrisis
een bedreiging
of kans?

Coronacrisis een bedreiging of kans?

Iedereen heeft er last van. Het vervelende Coronavirus ofwel COVID-19. Vele bedrijven kampen er mee. De grote vraag is hierdoor; Hoe houd je je onderneming op de rit in deze periode? Deze crisis overleven lukt alleen met een heldere visie, een crisisplan en een helemaal uitgewerkt worstcasescenario. Bij ons in het bedrijf zagen wij in eerste instantie geen bedreiging door het virus. We dachten dat dat wel in China zou blijven. We zouden alleen moeten uitwijken naar andere leveranciers die producten uit ander landen halen.

Echter toen tijdens de Carnaval hier in het zuiden het de eerste besmetting geconstateerd werd en het eerste event afgelast werd hebben we direct een Managementteam overleg gepleegd en het personeel ingelicht. Uit het MT-overleg zijn 5 standaarden gekomen:

1. Duidelijk leiderschap

In een situatie als deze moeten beslissingen genomen worden op onvolledige informatie. Hierdoor is snel handelen een essentieel onderdeel om het bedrijf op de rit te houden. Per dag kijken welke maatregelen er getroffen dienen te worden en dit op een begrijpelijke en eerlijke manier naar je personeel communiceren.

2. Crisisplan

Een goed management onderneemt direct actie in dit soort situaties en zorgt er voor dat er direct een crisisplan klaar ligt. Direct na carnaval is er een worstcasescenario uitgedacht en per dag wordt er gekeken wat er moet gebeuren om in een worstcasescenario te kunnen overleven.

3. Cashflow

Om ons, 123Floorrent, als voorbeeld te gebruiken. Omdat wij een direct vraaguitval te maken krijgen lopen we direct geld mis en is de kans groot snel naar de faillissementsrechtbank te moeten. Zeker omdat al het personeel betaald moet worden. Het personeel is onze grootste kostenpost. Daardoor hebben we als een van de eerste deeltijd-ww aangevraagd zodat we ons daar geen zorgen over hoeven te maken. Daarnaast zijn alle onnodige kostenposten geschrapt. Denk hierbij aan het schorsen van de auto’s. We hebben geen festivals dus onze auto’s hoeven daar ook niet heen te rijden.

Omdenken speelt hierbij een grote rol. Zet je materiaal en personeel op andere manieren in om toch nog kleine beetjes geld binnen te krijgen. Denk aan heftrucks en vrachtwagens verhuren.

4. Easy-rules

Door makkelijke dingen als 1 iemand per kantoor en je handen wassen iedere keer als je de kantine binnen komt zijn makkelijke regels die iedereen kan doen om kans op verspreiding van het virus binnen het bedrijf te minimaliseren.

5. Omdenken

Kom je de crisistijd door dan ben je er nog niet. Zwakkere bedrijven lopen risico en sterkere kunnen hier op de lange termijn van profiteren.
Wij zien de crisis als kans. Omdat we door deze crisis creatief worden in het genereren van geld. Als we dit na de crisis door zetten zullen we er uiteindelijk nog sterker uit komen.
Als we ons aan onze visie houden en onze standaarden blijven volgens is de kans aanzienlijk groter om deze crisis te overleven.

En het allerbelangrijkste:

Let een beetje op elkaar!